Konceptets olika delar

Maten / Produkter

Maten – smaken av en plats

Maten är hälsosam, i säsong, lokal, relaterad till platsen och trendig. Utbudet är hela måltider som kan ätas både varma och kalla, mindre smårätter och mellanmål, drycker samt lokalproducerade produkter.

Rätterna baseras på råvaror som finns tillgängliga i Sverige året runt, och varieras med råvaror från säsong och framförallt från regionen där maten serveras. Mycket grönt men med tydliga inslag av kött och mejerier. Vi använder framtidens hållbara ingredienser och lagar inspirerande rätter som använder smakkombinationer man känner igen och är lätta att tycka om. Man skall känna platsen man är på genom maten. Vi skall erbjuda smaken av en plats.

Matfilosofi

Vi vill förändra matlandskapet längs de stora vägarna. Vi tror på vikten av hållbar matkonsumtion. Vi tror att hållbar matkonsumtion innebär att erbjuda en naturlig variation av rätter med råvaror som följer årets skiftningar. Vi plockar de allra bästa råvarorna ur det lokala utbudet och jobbar med äkta människor och framtidens odlare som delar vår vision om ett bättre matsverige. Vi tror att hållbar mat är den goda maten som man gärna äter igen och ger en sjysst eftersmak av en bättre framtid.

Hörnstenarna i vår matfilosofi

  • Närproducerat
  • Svenskt kött
  • Ekologiskt
  • Mer grönt – och mindre kött
  • Wholefoods
  • Naturliga fetter är bra fetter
  • Individuell kost
  • Allergener

 

KONCEPT LUNCHRÄTT

BAS
RÅVAROR FRÅN SVERIGE SOM FINNS HELA SÄSONGEN. Ex Potatis, bondbönor, gråärt, svensk quinoa, nakenhavre, morot, kålrot, palsternacka, rotselleri, rödbeta, kål, gula ärtor, äpple, sill, yoghurt, ost, lök, färska blad från inomhusodlingar, groddar, skott, ägg, champinjoner, picklade grönsaker mm.

SÄSONG
GRÖNSAKER OCH ANDRA RÅVAROR SOM ÄR I SÄSONG. Ex sparris, ramslök, rädisor, fläder, svamp. kål, svartrot, krasse, broccoli, zucchini, plommon, bär, nässlor, jordärtskocka, kärnmjölk, rönnbär, rabarber, färska bönor, örter mm.

REGION
PROTEIN ELLER ANNAN TOPPING BEROENDE PÅ REGIONEN KUNDEN BEFINNER SIG I. Västkusten-musslor, kräfta, grillost, tång, lamm, kalkon, anka, vildsvin, odlad fisk mm.

 

Logistik & Distribution

Transporter från råvaruleverantörer till produktionsenhet (kök) och vidare till modulerna är en avgörande faktor för både en effektiv produktionsprocess och försäljningsflöde. Dessutom skall en köldkedja inte brytas och miljön beaktas.

Vi har gjort avvägningar kring placering av enheterna ur samtliga perspektiv och har letat lösningar som fyller behovet för våra egna transporter. Detta genom att utgå från befintliga lösningar i första hand.

Råvaruleveranser sker till ett regionalt produktionskök, därifrån skickas färdiga rätter till serveringsmodulerna. Transporten måste ske med hållbara medel i projektets hållbarhets anda.
I samarbete med LPIV och de lokala producenterna vill vi hitta nya lösningar på distribution av råvaror till vårt centrala kök. Logistik gällande lokala råvaror arbetas fram genom:
1. Lokala organiska nätverk
2. Lokalproducerat i Väst framtida lösning (som har tagit sikte på att utveckla en distributionslösning, Lokal Meny Logistiklösning)
3. Befintliga större livsmedelsdistributörer, i den mån de har rätt utbud.

 

Köket / Produktion

Valen kring råvara och produktion av maten är grundläggande i konceptet.

Näringsinnehåll, påverkan på miljö samt upplevelsen av maten kräver genomtänkta val. Vår ambition är en meny med lokala råvaror i säsong som ger regionens smaker. Maten ska ha god hållbarhet över tid och dessutom smaka gott och vara vacker att se på. En komplex kravspecifikation och mycket att ta hänsyn till. För detta krävs både bred kunskap och ett engagemang som vi säkerställer genom både extern kompetens hos en kock och löpande kunskapsinhämtning.

De lokala råvaruproducenterna ger oss regionens smaker. Deras gårdar är matens ursprung och ett värde vi vill tydliggöra och kommunicera. Deras verksamhet stöttar den lokala liksom den nationella ekonomin, och ligger till grund för den nationella livsmedelsstrategin som också vi strävar efter att stötta. Vårt fokus ligger också på att minimera matsvinnet i produktionen och nyttja råvaran maximalt.

Förutom tillgången till ett kök i bra storlek och en relevant hyra är också platsen grundläggande för att det skall fungera logistiskt med råvarulevaranser och transporter till försäljningsenheter.

Kökets placering har sin utgångspunkt i en initial etablering i Bohuslän och med rimlig närhet till de lämpliga och potentiella platser vi fastställt under projektet. Max tid för transport av mat för värdar har definierats till 30 minuter en väg.

Vi har också satt som krav på att det ska klara en kapacitet om ca 800 lagade rätter, till 4-6 försäljningsenheter per dag. 3-4 personer ska också kunna arbeta i köket samtidigt. Det är dels en ansvarig kökschef samt assistenter som också paketerar och levererar ut maten till modulerna.

Verksamheten kräver tillstånd för livsmedelsproduktion, och tillsyn av kommunen. Kraven säkerställs med en HACCP plan och regelbunden provtagning.

Personalen i köket ansvarar också tillsammans med marknadsansvarig och konceptutvecklare för informationen om rätterna till backoffice systemet som visas på skärmarna på kylarna, förutom på etiketter.

 

Modulerna

Modulerna är en lösning för obemannad servering längs väg.

De är placerade vid noggrant utvalda avfarter och är synliga från väg. Platsen skall gärna också ha fler och liknande verksamheter.

Modulen inrymmer de smarta kylar och fack som är själva försäljningslösningen för färdiga maträtter och lokala produkter.

Modulen skall ge inspiration kring platsen för matens ursprung såväl som besöksmål i det geografiska området där den är placerad.

Det krävs stora insatser och investeringar för att etablera en modul. Första steget är att hitta en lämplig och tillgänglig mark vid större flöden, som har rätt avstånd till köket, och sedan att genomföra marketablering och byggnation med hållbarhetsfokus. För att kunna attrahera gästerna och erbjuda maten längs väg krävs dock både en attraktiv och en säker lösning.

Säkerhetsarbete och investeringar fokuseras främst på säkerhet för kunder under öppettider, men också för att förhindra skadegörelse under övrig tid. Alla som går in i en modul har identifierat sig antingen via BankID eller via betalkort och en applösning. Risken med att flera personer går in i modulen på en persons identifiering, och detta under hot, kan naturligtvis föreligga. I dessa lägen är det både kamera och en “panic button” som förhoppningsvis är motverkande eller behjälpliga. Vår “panic button” skall både kunna användas för att avisera tekniska problem, ställa frågor om köp eller vid olägenhet och fara för liv. Denna kommer endast att vara aktiverad under öppettider och initialt kopplad till anställd personal. Vi ser också att en kamera som på korrekt och lämpligt sätt är riktad mot modulen kan vara ett komplement för att avskräcka oönskade besökare.

Konceptets attraktivitet ligger i erbjudandet, kommunikationen och inte minst i upplevelsen i modulen och kring produkterna.

 

Teknik

Modern teknik och kommunikation möjliggör servering och köp i avancerade smarta kylar / vendning machines samt hyllsystem för självplock.

Tekniklösningen innefattar smarta kylar, sortimentshantering, lager- och påfyllnadstatus, meny och display information, köp och transaktioner, samt identifiering vid dörrar. Delar av detta är samlat i en app lösning. Detta kan också byggas ut med till exempel spel, geofencing etc.

Oftast är leverantörerna en mjukvaru- och teknik utvecklare med tredjeparts leverantörer och vitvaruleverantörerna som fristående partners. Man kan alltså välja att köpa den kyl man vill ha, koppla samman tekniken och sedan addera till olika tilläggstjänster.

Även laddningsstationer för elbil från externa partners kan kopplas till det gemensamma identifierings- och betalsystemet.

Definierade behov.

Identifiering. Alla som går in i en modul har identifierat sig via kombinationer av BankID, betalkort, QR kod och app. Är man registrerad är steget kortare till betalning eller entré.
Vi kan också möjliggöra att en person som identifierar sig kan välja att vara ensam i viss tid för köp. Detta är framför allt tänkt i Covid-19 syfte men kan också gälla andra mer enskilda och oroliga kunder. Även möjligheten att betala med swish kan vara möjligt beroende på teknisk lösning.

Menyn och sortimentet baseras på verksamhetens och teknikens lagersystem med information om artikelnummer, pris, vikt, bild på rätten, bäst före datum, innehållsförteckning, näringsinnehåll, allergener samt råvarans ursprung och odlare (nås via QR kod på förpackningens etikett) och kan enkelt visas på en skärm vid kylarna liksom i en app vid köp.

Lagersaldo är önskvärt i appen på sikt men inte avgörande i ett första skede.

Kundkommunikation. Vi vill också använda tekniken för att kunna kommunicera med våra kunder om vårt koncept, erbjudanden, sortiment etc via appen. Detta kan ske via geofencing när man som registrerad är i närheten av en modul eller kyl, eller om man söker efter en specifik plats. Mail adress kan lämnas för leverans av digitalt kvitto och är också en potentiell kommunikationskanal vid kundens godkännande.

Fri tillgång till API’er. För att lösa ovan krävs att vi har fri tillgång till APIer och backoffice information kopplat till den app som också visas med vårt gränssnitt och branding. Genom kunskap och statistik från försäljningen kan budskap anpassas i utformning, tillfälle och tid.

Påfyllnad och lagersaldo. Via backoffice systemet som administreras av kökspersonal och marknadsansvarig får man också realtidsinformation om behov av påfyllnad på olika platser och kylar.

Vi har ingen ambition att själva utveckla tekniken utan vill ha en bra partner kring detta och utveckla tjänsten till kunderna tillsammans med dem.

Transaktioner och köp är också kopplat till valt affärssystem.

 

Marknad, Varumärket & Kommunikation

Vi vill med “Bra mat” konceptet öka matupplevelsen, stödja mindre matproducenter, samt möjliggöra hälsosamma val för resenärer genom ett modernt, kostnadseffektivt, näringsrikt, lättillgängligt och ur alla hänsyn hållbart nytänkande initiativ. Våra kunder är medvetna och värnar om hälsa och hållbarhet, men kräver också smidiga och lätta val.

Vi erbjuder klimatsmarta och hälsosamma matalternativ med smak av landskapet, för människor på väg. Bra mat snabbt. Tillgängligt i pris tack vare teknik. Vi ska säkerställa att våra kunder får kännedom om vår lösning och erbjudande. Vi förstår vikten av att närvara på marknaden, bevisa vår produkt och att nå och samla de som uppskattar och vill ha det vi erbjuder. Marknadsstrategier och planer finns för lansering och etablering.

Marknad

BraMat kommer bryta ny mark inom den trafiknära restaurangnäringen. Konceptet, maten och sättet den serveras på är nytt.  Det ställer krav på marknadsföringen att både nå ut till kunder men även att utbilda dem och få dem att göra ett val som är nytt och annorlunda. Med ett koncept som bygger på hållbarhet i alla led är BraMat mer än maten som serveras, det är också en plattform för kunden att öka sin medvetenhet kring hållbara val för hälsa och planet.

Marknadsföringen under första året kommer fokusera på att etablera ett stabilt kundunderlag för de första två modulerna samt att bygga ett kundnätverk för att få engagerade ambassadörer och skapa mervärde för medlemmarna.

Varumärket

BraMat drivs av en passion för innovation, hälsa och hållbarhet. Vi är inspirerande, öppna, engagerade och positiva.  Visuellt är känslan jordad, upprymd och fri.

Vi vill att platsen liksom hållbarhet ska genomsyra hela konceptet och lyftas både i kommunikation och vid köptillfället. Genom storytelling får man sambandet mellan plats, odlare och maträtten.

Målgruppen

Den primära målgruppen är barnfamiljer, föräldrar utan barn i bilen samt hälsomedveten singel eller DINKS (dual income no kids). Målgruppen kommer vara mest benägen att köpa när de gör en kortare resa (0,5-1,5) och behöver ett oplanerat matstopp.

Målgruppen är medveten om matens inverkan på hälsa och välmående. De drivs av en önskan att hålla sig friska och vitala genom god kosthållning. De är även medvetna, om än inte i framkant, i hållbarhetsfrågor och vill göra det de kan för miljön inom ramen för deras livsstil. Man gör hållbara val om det är bekvämt och enkelt. Det viktigaste för målgruppen är dock att maten smakar bra och att den är lättillgänglig. Målgruppen är också relativt trendkänslig och vill ha en miljö som känns “fräsch”, gärna intressant design som gör sig bra i sociala medier. Det samma gäller maten.

Storytelling

När man jobbar med lokala råvaror är det därför extra viktigt att förmedla historien bakom varje råvara till slutkonsumenten. Så att de får en digital relation till producenten. I våra moduler erbjuder vi rätter med en bredd av råvaror från olika lokala producenter. Kunden behöver känna närhet till platsen, dess råvaror och dess producenter. Det gör vi genom äkta storytelling d v s vi berättar, visar bilder och spelar filmer från och om de producenter vars råvaror finns med i rätterna.

Detta sker främst genom digitala skärmar och QR koder på etiketterna på rätterna.

 

Bra mat längs E6 vill förändra matkulturen vid Sveriges stora vägar.

KONTAKTUPPGIFTER
Vill du veta mer? Är du en potentiell partner, leverantör eller finansiär?

Erika Wettre Westdahl, Projektledare
0707-338805
erika@bramatpavag.se

 

Bra mat längs E6 2.0
– ett LEADER finansierat projekt för landsbygds utveckling